Igazság szerint az a pásztor, aki megrekedt a „nem megy” kultúrájában, vagy saját magát fogja hibáztatni, vagy a gyülekezetét. Sok ilyen pásztor lemond, vagy olyan egészségtelen légkört teremt, hogy az új emberek elmenekülnek.

Milyen lépéseket lehet tenni? Az, ahogyan Illés visszatalált az érzelmi egészséghez, hasznos utat mutat a gyógyuláshoz (1Királyok 19).

1. Táplálkozzunk egészségesen és pihenjünk (6. v.)!

A depresszió sokszor kihat az alvásra és az egészséges táplálkozási szokásokra. Senki sem legyőzhetetlen. Vigyázzunk a testünkre; úgy jobb esélye lesz a gondolatainknak is egészségessé válniuk!

2. Legyünk kettesben Istennel (11–13. v.)!

Illésnek újra meg kellett látnia Isten nagyságát, és azt, hogy az aktuális veszély eltörpül hozzá képest. Sokszor a frusztrált pásztornak is ugyanerre van szüksége. Illés önsajnálkozó panasza végül megsemmisül, amikor Isten megújítja elhívását az életére vonatkozóan.

3. Menjünk vissza oda, ahonnan jöttünk (15. v.)!

Illésnek meg kellett térnie a futásból, és visszatalálnia az útra. Visszafelé végigment azokon a helyeken, amelyeken csalódottságában átrohant. A pásztornak át kell gondolnia, miket mondott, vagy milyen kapcsolatoknak árthatott csalódottságában, és minden helyzetet át kell értékelnie újonnan nyert erejével.

4. Álljunk vissza a munkába (16,17. v.)! Illéshez hasonlóan a megújult pásztor is egyértelmű, előremutató feladatot kap Istentől. A gyógyulásnak ezen a pontján a pásztor friss szemmel néz a munkájára, és meglátja az értéket azokon a helyeken, ahol korábban a csalódottságától nem látott semmit.

Szerző: Michael Clarensau

Michael Clarensau a Healthy Church Network (Egészséges Gyülekezetek Hálózata; Springfield, Missouri, USA) főigazgatója