Hogyan lehet emberségesen kivitelezni a kemény döntéseket? Az alábbi négy kérdés és hét megoldás segíthet tisztán végezni a vezetés piszkos munkáját.

Kicsi koromban anyám mindig azzal büszkélkedett, milyen tisztán tart engem és a ruhámat. Egy nap a nagynénémre hagyott, aki úgy döntött, épp ideje, hogy piszkos legyek – nagyon piszkos. Hagyta, hogy kint játsszak – nem a homokban, hanem a szénrakáson. Amikor anyám értem jött, tetőtől talpig szénpor borított.

Mi, vezetők időnként legszívesebben kibújnánk a vezetés piszkos munkája alól. Minden vezetőnek muszáj olyan dolgokat csinálnia, amelyek felzaklatják vagy megbántják az embereket – még a gyülekezetben is. Vezetőként a feladataid közé tartozik a dolgozók fegyelmezése, a munkaviszony megszüntetése, a szervezeti változások bevezetése, a szervezetet akadályozó problémák kezelése és költségvetési kérések visszautasítása. Nevezzük akár piszkos munkának, a nehezének, vagy kemény döntésnek – a vezetőnek kell megtennie a nehéz dolgokat.

Az a vezető, aki nem hajlandó elvégezni a vezetés piszkos munkáját, érzelmi sikkasztást követ el.

A legtöbb vezetőnek eszébe sem jutna a pénzügyi sikkasztás – hogy pénzt lopjon a szervezetétől. Ám sok vezető rendszeresen elkövet érzelmi sikkasztást – meglopja a szervezet jövőjét azzal, hogy nem végzi el a vezetés piszkos munkáját. Nem szívesen zaklatjuk fel az embereket, ezért inkább nem vállaljuk a szükséges kemény lépéseket.

A legjobb vezetők pedig nem késlekednek, és nem hárítják el, ami nehéz, hanem kertelés nélkül és gyorsan leszámolnak a problémákkal. A legnagyobb kihívást sokszor az a kérdés jelenti, hogy mivel kell szembehelyezkedni, és mit lehet hagyni. Évekkel ezelőtt a Central Bible College bibliaiskola kápolnájában hallottam egy szolgálótól, hogy a szolgálatban a legnehezebb feladat tudni, hogy mivel helyezkedjünk szembe, és mit engedjünk el. 20 évi pásztori szolgálat után úgy vélem, igaza volt. Milyen kérdéseket kell feltenni, mielőtt olyan döntéseket hozol, amelyek a csapatodnak nem fognak tetszeni?

Szükség van rá? 

Amikor valamelyik munkatárssal adódnak gondok, sokszor az a leghatékonyabb, ha felvállalod a dorgálást, elbocsátást, irányváltást vagy egyéb szükséges lépést. De mielőtt meghúzod a ravaszt, legyél biztos abban, hogy feltétlenül szükség van rá! A hatékony vezető mindig megkérdezi magától: „Miért teszem ezt? Azért, mert ez a helyes, vagy mert nem jutott eszembe más megoldás?” Ha ugyanazt az eredményt más módon is el lehet érni, anélkül, hogy beledobnál egy nagy követ a vízbe, és számolnod kellene a hullámokkal, meg tudjod-e tenni? Vagy pedig szükség van rá, hogy meghozd a kemény döntést, és vállald a következményeket a munkatársaknál?

Rendelkezésedre áll-e a szükséges hatalom és egyéb forrás a döntés véghezviteléhez?

Sajnos előfordulhat, hogy a vezetőnek, aki teljes joggal hozna meg bizonyos nehéz döntéseket, egyszerűen nincs annyi hatalma, hogy megfelelő módon tegye a dolgokat. Lehetséges, hogy hiányzik hozzá kulcsfontosságú vezetőségi tagok támogatása. Lehet, hogy nincs annyi szervezeti energia, amennyi a szükséges átalakítás véghezviteléhez kellene. Lehet, hogy nincs a vezetőben annyi kitartás, hogy végigvigye a döntést. Ahogy Jézus mondta, mielőtt nekifogunk a toronyépítésnek, érdemes felmérni, be tudjuk-e majd fejezni (Lukács 14,28–30).

A te oldaladon áll-e a kultúra?

Minden szervezetnek megvan a maga kultúrája, akár így tervezték, akár magától alakult ki. A kultúra azokból a kimondatlan szabályokból tevődik össze, amelyek meghatározzák, hogyan viszonyulunk egymáshoz a szervezeten belül. A gyülekezeti kultúra igen érdekes és zűrzavaros munkahely lehet egyszerre. A legtöbb gyülekezet például szeretné, hogy a pásztor és a dicsőítésvezető kiváló istentiszteleteket vezessen le, ugyanakkor visszariadnak a gondolattól, hogy meghallgatás útján lehessen bekerülni az énekkarba. Végtére is Isten a szívünket nézi, és csak azt kéri, hogy örömmel ujjongjunk, nem?

Mielőtt megválasztod a haladás irányát, vess egy pillantást a kultúrára! A te oldaladon áll, vagy ellened fog dolgozni? Lehetséges, hogy először a kultúrán kell alakítani, mielőtt a problémával foglalkozhatnál.

Hosszú távra tervezel-e?

Hogyha meg fogsz futamodni, amint égni kezd a talaj a talpad alatt, nem állsz készen a vezetés piszkos munkájának elvégzésére. Ha a küzdelem első jelére behúzod a nyakadat, lehet, hogy más munka után kellene nézned. Ha viszont készen állsz arra, hogy tovább bírd a kritikusoknál, haladj az Isten által megszabott úton, és kitarts, amíg a piszkos munkát is el nem végezted, akkor ideje meglépni a kemény döntéseket a csapatoddal kapcsolatban.

Ha igennel tudsz válaszolni, akkor készen állsz arra, hogy elvégezd a vezetés piszkos munkáját.     

Hét megoldás, hogy tisztán végezzük a vezetés piszkos munkáját

Hogyan lehet emberségesen kivitelezni a kemény döntéseket? Végtére is pásztora is vagy a csapatod tagjainak, nemcsak a főnöke.

Állítsd magad mellé a legfőbb vezetőket!

Kik gyakorolnak a legtöbb befolyást a szervezetedben? Kik az érdekelt felek? Mielőtt bepiszkítod a kezedet, fontos megbizonyosodni arról, hogy ezek a befolyásos személyek melletted állnak, de nem túl messze.

Csináld bölcsen a kivitelezést!

A vezetők a szervezet többi tagjánál hamarabb, mélyebben és hosszabban gondolkodnak. Hogyha kemény vezetői vagy munkatársi döntéseket kell meghoznod, gondold át, kire fog kihatni a döntés, ki fog szembeszegülni vele, ki lesz mellette, milyen akaratlan következményekkel járhat, és így tovább! Össze kell állítani egy kivitelezési tervet, hogy megválaszold ezeket a kérdéseket, még mielőtt feltennék őket az emberek.

Kommunikálj, és ismét csak kommunikálj!

Hogyha olyat teszel, amit a csapatod vagy az önkénteseid nyugtalanítónak találhatnak, minél előbb és minél gyakrabban mondd el, miért volt szükséges meghozni az adott döntést! A legfőbb önkénteseknek, egyéb munkatársaknak és vezetőségi tagoknak mind tudniuk kell, miért, és nem csak azt, hogy mit. Sokszor nem az első megbeszélés számít igazán. Fontosabb a második és harmadik megbeszélés – miután átbeszélték a dolgot házastársukkal, barátaikkal, és volt idejük átgondolni. A hatékony vezető minden tőle telhetőt megtesz, hogy kommunikáljon mindenki felé, akit csak érint a döntés – és nem csupán olyan módon, hogy a pozitív eredményeket helyezi előtérbe, hanem részletezve az esetlegesen felmerülő negatív hozadékokat is.

Törődj az emberekkel!

Mindenképpen neked kell elvégezni a nehezét, de közben ne feledkezz meg arról sem, hogy soha nem szabad megalázni, becsmérelni vagy rossz színben feltüntetni azokat a munkatársakat vagy önkénteseket, akik az ellenkező oldalon állnak! Ha olyan hangot ütsz meg, amely nem mutat tiszteletet mások felé – akár még a konfliktusban is –, akkor mások követni fogják a példádat, és megteremtik a vádaskodás és sértegetés légkörét. Úgy aztán igazi gennyes munkatársi gyulladásban lesz részed! Végül: ne feledkezz meg a konfliktusok bűzös borz-elméletéről! Ha valaki harcba elegyedik egy bűzös borzzal, senki se fogja tudni megmondani, melyik fél a bűzös borz.

Tartsd a szádat!

A vezetés piszkos munkájának végzése közben minden sarkon ott ólálkodik a kísértés, hogy megossz bizalmas információkat a saját helyzeted megszilárdítása érdekében. Ha viszont kényes vagy bizalmas információkat fedsz fel, azzal árthatsz alkalmazottaknak, önkénteseknek, a szervezetednek, és megrendülhet az emberek bizalma benned mint vezetőjükben.

Törd meg a bosszú ördögi körét!

Hogyha valaki szembehelyezkedik a döntéseiddel, hajlamos leszel a jövőben kirekeszteni vagy kedvezőtlen színben feltüntetni az illetőt, vagy még ennél is rosszabbat tenni vele. Ha engedsz a bosszúvágynak, te magad is a probléma részévé válsz ahelyett, hogy megoldást nyújtanál. Hogyha személyeskedni kezdesz, elveszíted az erkölcsi fölényt, és lemondasz szellemi tekintélyedről.

A legjobb vezetők elsajátítják az érzelmi elkülönítés aprólékos művészetét – megtanulják szétválasztani az eseményt az adott személytől. Miközben kemény vezetői döntésekre kényszerülsz, ragaszkodj a megbocsátáshoz! Ezzel nemcsak saját magadra nézve töröd meg a bosszú ördögi körét, de segíthetsz az esetleg megbántott munkatársaknak és önkénteseknek is elengedni a haragjukat.

Ne késlekedj!

A késlekedés még több problémát okozhat. A reménykedés nem stratégia. Ha csak reménykedsz abban, hogy megváltoznak a dolgok, attól nem múlik el a probléma. A hatékony vezető nem hajlandó halogatni a fájdalmas döntéseket és lépéseket. El kell döntened, hogy senki mással nem végezteted el a piszkos munkát saját magad helyett. Nem vehetsz fel tanácsadót, hogy ő végezze el, és nem háríthatod a vezetőségre; neked kell elvégezni a vezetés nehéz munkáját. Ezért lettél vezető.

Akkor hát hol kell bepiszkítani a kezedet? Milyen döntést halogattál eddig? Milyen programot kell elindítani vagy leállítani? Melyik fő önkéntessel kell konfrontálódni? Melyik fizetett munkatársat kell elbocsátani? Mielőtt belevágsz a vezetés piszkos munkájába, mindenképpen bizonyosodj meg arról, hogy készen állsz! Ha azután betartod ezt a hét parancsolatot, talán nem is leszel olyan piszkos a végén. Még anyukám is büszke lesz!

Szerző: Dr. Glenn Reynolds

Dr. Glenn Reynolds, jogász, a Bethel Temple (Assemblies of God) pünkösdi gyülekezet vezető pásztora Hamptonban (Virginia, USA). A Gordon-Conwell Theological Seminary teológián végzi lelkészdoktori tanulmányait megváltást munkáló vezetés és szervezetfejlesztés témakörben