– Nem tudom, mit csinálok! – a legtöbb ifjúsági vezető soha nem mond ilyet…

Az ifjúsági munkában nehéz beismerni, amikor nem tudjuk, mit csinálunk vagy merre tartunk. Eleinte valószínűleg nem így nézett ki a dolog. Vagy legalábbis nem vettük észre. Kezdetben nagyon magabiztosak tudunk lenni – különösen egy-két kezdeti sikert követően –, ám ahogy telnek a hónapok, sokszor ködbe vész előttünk az út.

Igazából nagy a valószínűsége, hogy minél jobban megismered a diákjaidat, annál inkább rájössz, hogy egy remek beszélgetés, egy fantasztikus ifi-hétvége vagy a ragályos adrenalinszinted nem érinti mélyen gyökerező és összetett gondjaikat. Mintha fényévek választanák el a problémáikat az általad kitalált megoldásoktól.

Ennél valamennyien többet szeretnénk – mind a szolgálatunk, mind a magunk számára.

Vágyunk arra, hogy jobban tudjon áradni rajtunk keresztül Isten kreativitása. Szeretnénk, ha Ő vezetne.

A Fuller Youth Institute ifjúsági intézménynél működő csapatunk tizenkét éves kutatómunkára és hatvan különböző ifjúsági szolgálat csoportjaival, valamint százhúsz ifjúsági vezetővel végzett négyéves intenzív együttmunkálkodásra alapozva kidolgozott egy innovációs folyamatot, amelynek segítségével új életet lehelhetsz ifjúsági szolgálatodba.

A jó hír pedig az, hogy noha nekünk jó időbe telt felfedezni ezt a folyamatot, te már rendelkezel a sikerhez szükséges alapanyagokkal – azzal, amit mi az innováció három alappillérének nevezünk. Ha elkezded gyakorolni a három alappillérhez tartozó két-két kulcsfontosságú lépést, előcsalogathatod innovatív képességeidet, és ráállíthatod őket a megfelelő tanítványképzési vágányra.

Együttérzés

Az innováció azzal kezdődik, hogy együttérzéssel az emberekre összpontosítasz, és nem a programokra. Két kulcsfontosságú lépéssel érheted el, hogy együttérzésed lángra lobbantsa az innováció szikráját. Az első: érezd át diákjaid helyzetét – nézőpontjukat, érzéseiket és szükségeiket. Ez a legelső lépés képezi az innováció alapját. Ha empatikusan meghallgatod és kérdezgeted őket, az gyökeres változást vihet végbe feltevéseid terén – még azokra nézve is, akiket szerinted a legjobban ismersz –, és így a legsürgetőbb szükségeikre irányulhat mindaz, amit teszel.

Az együttérzéshez kötődő másik fontos lépés a diákoktól érkező üzenetek értelmezése. A gondos értelmezés lehetővé teszi, hogy megértsd aktuális irányultságukat, szokásaikat, és megállapítsd, milyen Jézus-központú dolgokkal lehetne helyettesíteni ezeket, amelyek több reményt, szabadságot és szeretetet hoznának. Ha a diákok érzelmeinek külső rétegeit lehámozod, és felfedezed, mi az, amire végső soron igazán vágynak, az segít beazonosítani az egész innovációs eljárás Jézus-központú célját.

Kreativitás

Miután együttérző szívvel átérezted és értelmezted diákjaid vágyait és veszteségeit, készen állsz az innováció második alappillérét is bevetni: a kreativitást. Az első kulcsfontosságú kreatív lépés szolgálati képzelőerőd kitágítása. Szánj egy kis időt arra, hogy új gyakorlatokat gondolj ki, vagy új köntösbe öltöztesd az ismerős gyakorlatokat, amelyek segíthetnek a fiataloknak felismerni Jézus jobb válaszait a legnyomasztóbb kérdéseikre!

Lehet, hogy a személyiségedtől és a csapatod dinamikájától függően érdemes bevetned egy gyors tempójú innovációs folyamatot. Például: hat lehetőség felvázolása hat perc alatt, majd az ötletek átszűrése. Vagy választhatsz lassabb, megfontoltabb egyéni vagy csoportos folyamatot, például átgondolhatod/átgondolhatjátok, hogyan működött Isten eddig, hogyan cselekszik most, és hogyan fog cselekedni a jövőben.

Ha már összeállt a lehetőségek kiterjedt listája, a második kreatív lépésben ezt egyetlen életképes új szolgálati megközelítésre kell szűkíteni. Ennél a lépésnél nem elég csupán a legnépszerűbb felvetést megszavazni. A csapatodnak imádkozó szívvel kell kiválasztania azt az elgondolást, amely a legnagyobb átfedést mutatja a diákok legégetőbb szükségeivel.

Bátorság

A bátorság indít arra, hogy kilépj, vállald a kockázatot, és kipróbáld innovatív elgondolásodat. A bátor kezdeményezések kicsiben indulnak, kipróbálásukhoz visszajelzések kapcsolódnak, buzdítanak a részvételre, támogatást gyűjtenek, és maximális sikerre készülnek. Ilyen tekintetben a bátorság két alapvető fontosságú lépést igényel: a határmezsgyén való kísérletezést, majd az új módszer elindítását.

Szeretnénk javasolni, hogy innovatív elképzelésedet először kisebb kísérletekben, a határmezsgyéken tedd próbára! A több kisebb kísérlet segít kezdeti visszajelzést kérni a diákoktól és másoktól, hogy a hivatalos beindítás előtt még javítani tudj az új módszeren. A legutolsó lépénél, a pontosított elképzelés beindításánál fontos kiképezni a csapatodat, és kommunikálni a tágabb gyülekezeti közösséggel is, mialatt az Úr valóra váltja innovatív elgondolásodat.

Ez a három alappillér és az őket alátámasztó hat lépés felruház azzal, amire szükséged lesz, hogy továbblépj az új, innovatív ifjúsági szolgálat felé. De nem akarjuk, hogy egyedül menj előre.

Nem teheted meg (és nem is lenne jó), hogy teljesen egyedül haladj előre az együttérzés, a kreativitás és a bátorság felé. Minden lépésnél fontos a közös munka, a közös tanulás és a kölcsönös támogatásban való erősödés. Ez a folyamat teret ad arra, hogy Isten segítségével új elgondolásokat dolgozzatok ki, közben jobban összekovácsolódjon a csapatotok, és így alkalmasabb legyen a fiatalok tanítványképzésére.

Ők számítanak rátok. Mi pedig hiszünk bennetek. Ha többet szeretnél olvasni erről az innovációs folyamatról, keresd Steven Argue és Caleb Roose Sticky Faith Innovation: How Your Compassion, Creativity, and Courage Can Support Teenagers’ Lasting Faith című írását, mely 2021 januárjában jelent meg a fulleryouthinstitute.org-nál!

+ posts

Kara Powell, Ph.D. a Fuller Youth Institute intézet ügyvezető igazgatója, a Fuller Theological Seminary fakultásának tanára Pasadenában (Kalifornia, USA). Számos könyv (társ)szerzője, többek között: Faith in an Anxious World, Growing With és The Sticky Faith Guide for Your Family.

+ posts

Steve Argue, Ph.D. ifjúságról, családról és kultúráról oktató docens a Fuller Theological Seminary teológián, alkalmazott kutatási stratéga a Fuller Youth Institute intézetnél. További információ: StevenArgue.com.