Mai kultúránk egyik legriasztóbb jellemzője a gyülekezetbe nem járók számának emelkedése Amerikában. Ahogy George Barna és David Kinnaman közlik Churchless című könyvükben, a népesség 43 százaléka nem jár gyülekezetbe, 10 százalék ebből „tősgyökeres gyülekezet nélküli”, vagyis soha nem vett még részt semmilyen keresztyén istentiszteleti alkalmon. A globalizációnak és a fokozódó szekularizálódásnak köszönhetően a tősgyökeres gyülekezet nélküliek számának drasztikus mértékű növekedése várható az elkövetkező években. Minden gyülekezeti vezetőt el kell, hogy gondolkodtassanak ezek a számok, ugyanakkor nem szabad, hogy elcsüggesszenek bennünket. Inkább arra kellene motiválniuk, hogy megragadjuk ezt az elképesztő lehetőséget, és elérjük ezt a nemzedéket Jézus Krisztus számára. Ahhoz, hogy elérjük a gyülekezetbe nem járókat Amerikában, dinamikus és vonzó alkalmakat kell tartanunk – betöltve az emberek szükségeit összetett világunkban. A mi gyülekezetünk vagy szervezetünk vajon felkészült arra, hogy megfeleljen a folyton változó helyzet szükségleteinek? Ha átgondoljuk az alábbi listát – a megnyerő gyülekezeti kultúra öt vonását –, az segíthet megválaszolni ezt a kérdést.
Céltudatos: Ez nem (lehet) csupán Rick Warren privilégiuma; minden gyülekezetnek céltudatosnak kell lennie. Az emberek tudni akarják, hogy a gyülekezet tart valahova – hogy számít az idő és energia, amit oda befektetnek.
Pozitív szemléletmód: Senkit nem motivál és nem sarkall tettekre, ha olyan prédikációkat hall, amelyek állandóan azt sorolják, mi a baj a világgal. A kívülállók szívét az olyan gyülekezetek fogják megragadni, amelyek pozitív szemléletmódot sugároznak, és ünneplik azt, amit támogatnak – nem pedig arról szónokolnak, amit elleneznek.
Résztvevők, nem nézők: Sok gyülekezetbe csupán nézőként járnak az emberek, pedig a mai nemzedék tagjai arra vágynak, hogy bevonják őket. A megnyerő gyülekezetek megtalálják a módját, hogy minden korosztály átélhessen új dolgokat, találkozhasson Istennel és részt vehessen Isten munkájában.
Tökéletesség helyett megoldásokra törekszik: A valóban megnyerő gyülekezetek azzal foglalkoznak, hogy megoldást találjanak a problémákra, nem pedig azzal, hogy tökéletesen teljesítsenek.
Szenvedélyes: Az unalmas elfogadhatatlan. A közösségi média, a szlogenek és a videóklipek korában a gyülekezetek nem engedhetik meg maguknak, hogy unalmasak legyenek – az emberek egyszerűen elmennek mellettük. A szenvedély lendületet szül, és bevonja az embereket; az evangélium igazán megérdemel ennyit.
Az Influence magazinnak ebben a számában szót kapnak olyan vezetők, akik alkalmazzák ezeket az elveket, és igen erőteljes módon igyekeznek megnyerni ezt a nemzedéket. Dr. Mark Hausfeld kitér egy olyan kérdésre, amely a legtöbb gyülekezetben már elő sem kerül: a pokolra. „Miért fontos a pokol?” című cikkében azt vitatja meg, milyen következményeket hordoz egy új nemzedék számára az, ahogyan teológiánk befolyásolja a közösségünket. Dick Brogden kifejti, milyen erőt hordoz a személyes ima és az, ha megmaradunk Krisztusban. Végül pedig a címlapsztoriban feleségemmel, Carával a szinte minden gyülekezetben jelen levő rejtett valóságról – a szegénység kultúrájáról – beszélünk. Ebben a cikkben felhívjuk a figyelmet rá, és olyan megoldásokat említünk, amelyek valódi beépüléshez és szellemi közösséghez vezetnek.
Kívánom, hogy mindenki tudjon ösztönzést és erőt meríteni ezekből és az összes többi cikkből is, hogy megnyerő gyülekezeteket és szervezeteket vezetve el tudjuk érni ezt a nemzedéket!
Dr. Chris Railey az Assemblies of God amerikai pünkösdi felekezet vezetőképző és gyülekezetfejlesztő szolgálatának főigazgatója, az Influence Resources ügyvezető igazgatója