Ápoljuk az Isten igéje iránti szeretetet a gyerekszolgálaton keresztül!
Egy vasárnap megkértem a gyerekeket a foglalkozáson, hogy olvassák el velem együtt a Zsidók 10,1–4 igeszakaszt. Ez az igerész Krisztus mindenkire érvényes engesztelő áldozatáról szól.
Nem könnyű olvasmány. Ez az alkalom azonban nem a szövegértésről szólt, hanem arról, hogy Bibliával foglalkozó emberekké váljanak.
„Hányan értitek ezeket a verseket? – tettem fel a kérdést. –Néhányan. Álljunk meg, és gondolkodjunk el egy kicsit… Mire gondolhatott a Zsidókhoz írt levél szerzője?”
Hosszú szünet után az egyik gyerek felvetette: „Az áldozatra?”
Egy másik felnyújtotta a kezét, és közbevágott:
„Én tudom! – aztán visszafogottabban folytatta: – Á, mindegy! Elfelejtettem.”
„Látom, többen leengedtétek a kezeteket – szóltam szelíden. – Semmi baj. Direkt választottam ezt az igeszakaszt. –
Így folytattam: – Akárhány évesek lesztek, mindig lesznek olyan dolgok a Bibliában, amiket nem értetek tökéletesen. Nem szeretném, ha emiatt megijednétek, vagy azt hinnétek, hogy ezért nem olvashatjátok a Bibliát. Inkább kérjétek Istent, hogy segítsen nektek jobban megismerni őt az ige olvasása által! Hagyjátok, hogy a bizalom töltse ki azokat a részeket, amelyikeket nem értetek!”
A tanítványi léthez elengedhetetlen, hogy foglalkozzunk a Bibliával, és ezt érdemes minél előbb elkezdeni. Mégis nagyon kevés amerikai van bármely korosztályban, aki saját magától rendszeresen olvassa a Szentírást. Az Amerikai Bibliatársulat 2022-es jelentése szerint az Egyesült Államokban a felnőttek mindössze 26%-a olvassa legalább hetente a Bibliát a gyülekezeten kívül.
A tendencia pedig aggasztó irányba mutat. 2021-ben a legalább hetente Bibliát olvasó felnőttek aránya még 34% volt.
Miért nem foglalkoznak többet a Bibliával az emberek? Valószínűleg több tényező is közrejátszik ebben, de azt hiszem, az egyik legfőbb ok a tudatos tanítványképzés hiánya azokban az években, amikor a gyermek egyénisége még kialakulóban van.
A legtöbb gyerekszolgálat remek munkát végez abban, hogy élvezetes és emlékezetes módon mutassa be a Bibliát. Ha viszont nem tanítjuk meg a gyerekeket arra, hogy érintkezzenek Isten igéjével, nagy az esélye annak, hogy nem fogják előtérbe helyezni a bibliaolvasást.
A Bibliával foglalkozó felnőtt gyerekként általában igei nevelésben részesült. A gyerekszolgálatot végzőknek lehetőségük nyílik arra, hogy elültessék az Isten igéje iránti szeretetet a következő nemzedék szívébe. Ehhez képezni kell a szívet, a fejet és a kezet.
Szív
Jeremiás próféta azt mondta: „Ha eljutott hozzám igéd, én élvezettel forgattam a számban, igéd vidámságot szerzett nekem, és szívbeli örömöt, hiszen rólad neveztek el engem, Uram, Seregek Istene.” (Jeremiás 15,16)
Az ifjú szíveket úgy vonhatjuk be a tanulási folyamatba, ha fejlesztjük a gyerekek hallgatási és elmélkedési képességét. A Zsoltárok 46,11-ben az áll: „Csendesedjetek el, és tudjátok meg, hogy én vagyok az Isten!” Isten arra tervezte az emberi szívet, hogy Szelleme és igéje segítségével megismerhesse őt.
Érdemes beiktatni csendes perceket a gyerekfoglalkozások menetébe és emlékeztetni a gyerekeket, hogy a szívükkel figyeljenek arra, hogy mit mond Isten. Természetesen nem apró felnőttekként fognak viselkedni, amikor a Szentírást fejtegetjük nekik. Képesek azonban reagálni azokra a pillanatokra is, amelyek a szórakozásnál többről szólnak.
Minden foglalkozásba tervezzünk be olyan időt, amikor a gyerekek a Szentírásról gondolkodhatnak! Használjunk befelé fordulással kapcsolatos szavakat ennek az időnek a jelzésére, például „elgondolkodunk”, „figyelünk”, „megpihenünk”.
Tanítsunk meg és kívülről mondassunk el velük igeverseket, anélkül, hogy aggódnánk amiatt, hogy nem fogják tudni azonnal alkalmazni.
Legyünk nyitottak a Szent Szellem jelenlétére, adjunk teret neki arra, hogy szóljon hozzánk!
A gyerekek is meg tudják nyitni a szívüket Isten igéje előtt, akkor is, ha nem értik meg rögtön.
A 119. zsoltárban azt olvassuk: „Gyönyörködöm rendelkezéseidben, igédről nem feledkezem meg. […] Intelmeidet kaptam örökségül örökre, azok örvendeztetik szívemet.” (16. és 111. vers)
Gyerekszolgálóként abban a kiváltságban van részünk, hogy segíthetünk a gyerekeknek megtanulni, hogyan gyönyörködjenek Isten igéjében. Hogyha ez bekövetkezik, a Bibliával való foglalkozás öröm lesz, és nem kötelesség.
Fej
Az emberek és helyek, illetve a főbb gondolatok megjegyzése csak a kezdet. Fontos, hogy a gyerekeknek lehetőségük nyíljon alkalmazni, amit megtanultak, a saját fejükkel gondolkodni és meghallani a Szent Szellem vezetését.
Tegyünk fel olyan kérdéseket, amelyek kritikai gondolkodásra sarkallnak! Biztassuk a gyerekeket, hogy tegyenek fel kérdéseket a leckével kapcsolatban! Segítsünk nekik összekapcsolni az egymást követő foglalkozások anyagát úgy, hogy felismerjék a Szentírás fő témáit! Nem fognak minden apróságot felfogni, de növekedni fognak a megértésben.
Nyilván nem tehetjük meg, hogy mindenféle navigációs eszköz nélkül csak úgy szabadjára engedjük őket az intellektuális erdőben. A Biblia hatalmas könyv. Segítsünk a gyerekeknek, hogy egyre magabiztosabban használják egyedül is!
Ehhez gondolkodásmódbeli váltásra van szükség. Nem elég egyszerűen a bibliai tényekről tanítani, a cél az, hogy előmozdítsuk, hogy egész életükben foglalkozzanak a Bibliával. Hadd javasoljak ehhez öt módszert:
- Adjuk a kezükbe a Bibliát! Állandóan legyen a gyerekek keze ügyében nyomtatott Biblia, egészen kicsi kortól kezdve – még akkor is, ha nem tudnak olvasni! Biztassuk őket arra, hogy vegyék kézbe és fedezzék fel! Hagyjunk időt arra, hogy lapozgassák, megnézzék az illusztrációkat, és ráakadjanak szavakra!
- Legyen hozzáférhető számukra a szöveg! Az olvasási képesség tekintetében széles skálán mozognak a gyerekek. A New International Reader’s Version (NIRV) kiadás például egy harmadik osztályos gyerek szintjén íródott a könnyebb olvashatóság érdekében. Rengeteg különféle képes Biblia is létezik kicsi gyerekek számára. Segítsünk a nem vagy alig olvasó gyerekeknek úgy, hogy hangosan felolvasunk nekik! Használjunk vizuális segédeszközöket: könyvillusztrációkat, posztereket, kivágott papírfigurákat, akcióhős-játékfigurákat és digitális képeket!
- Adjunk a kezükbe rendszert! Lássuk el a gyerekeket bibliaolvasó vezérfonállal! Akár az a cél, hogy naponta egy verset elolvassanak, akár az, hogy együtt végigolvassunk egy bibliai könyvet, a keret kezelhetőbbé teszi a dolgot, és sikerélményt nyújt a gyerekeknek. Ráadásul így a szülők is könnyebben be tudnak kapcsolódni.
- Lassan építkezzünk! Minden foglalkozáson ütemezzük be, hogy a gyerekek elolvassanak önállóan egy-egy rövidebb igeszakaszt! Idővel biztassuk őket arra, hogy hosszabb szakaszokkal is próbálkozzanak!
- Gyakoroljuk velük az igehelyek kikeresését! Osszuk őket párokra vagy csapatokra, és versenyezzenek, hogy ki tudja előbb kikeresni az adott igeverset fejezet- és versszám alapján! Ha szükséges, kérjünk segítséget felnőtt önkéntesektől! Ez a jól bevált gyakorlat, amelyet „kard ki kard!” néven szoktak emlegetni, élvezetes módszer annak megtanítására, hogy hogyan tájékozódjanak a gyerekek a Bibliában.
Kéz
Végül biztassuk a gyerekeket arra, hogy váltsák tettekre, amit a Bibliából megtanultak, azaz szolgáljanak Isten és mások felé!
Beszéljünk arról, mit tanít a Biblia az Isten országa számára végzendő munkáról! Adjunk alkalmat a gyerekeknek az ajándékaik használatára! Önként jelentkezők segíthetnek például a dicsőítésvezetésben, az imádkozásban, a rágcsálnivaló kiosztásában és a vendégek köszöntésében.
A gyülekezeten kívül úgy élhetik meg az igét, ha beszélnek a barátaiknak Jézusról, tisztelik a szüleiket, gyakorolják a kedvességet, és megbocsátanak.
Ahogyan Pál emlékeztette Timóteust: „A teljes Írás Istentől ihletett, és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre…” (2Timóteus 3,16)
Természetesen végső soron nem a gyerekszolgálatot végzők azok, akik időszerűvé teszik a Bibliát a következő nemzedék számára. Ez a Szent Szellem munkája, aki élővé és hatóvá teszi Isten igéjét a szívekben és az elmékben, elvezetve a hívőket minden igazságra, miközben napról napra megélik az igét (János 16,13; Zsidók 4,12).
Igen, legyen élvezetes a gyerekfoglalkozás! Igen, legyen eleven és a koruknak megfelelő! Közben azonban nem szabad szem elől téveszteni a legfontosabbat: hogy tanítványokat képezzünk, akik foglalkoznak a Bibliával, és engednek a Szellem vezetésének – egy életen át.
Hogyha a gyermekeink többet foglalkoznak a Bibliával, az nemcsak a statisztikákon fog javítani, hanem az egész világot megváltoztatja.
Katie Maciel a Kids First Ministries gyerekszolgálat igazgatója a Joliet First Assembly gyülekezetben Jolietben (Illinois, USA).